نوشته شده توسط : مژده

زمانی که در آموزش نحوه نوشتن رزومه درباره شرح شغلی صحبت می کنیم منظور ما توضیحاتی است که شما در هنگام نوشتن رزومه برای استخدام فوری، درباره گذشته کاری و سوابق شغلی خود در رزومه می نویسید نه آن چه که کارفرما در آگهی استخدامی با عنوان شرح شغلی و ملزومات فرصت شغلی درج شده در آگهی استخدام فوری خود می آورد.

در واقع شرح شغلی و گذشته شغلی، تصویری از آینده کاری شما و دستاوردهایی که برای شرکت بعدی خود خواهید داشت به کارفرمای آینده تان برای تصمیم راجع به استخدام فوری شما و یا استخدام نکردن شما می دهد. در ضمن این شرح شغلی خلاصه ای است از مهارت ها و تحربیاتی که در طی فعالیت های کاری خود کسب کرده اید.
بخش شرح شغلی یکی از بخش های مهم در رزومه کاری برای استخدام است. پس در هنگام نوشتن رزومه حتماً این بخش را با کیفیت بالا بنویسید. نوشتن شرح شغلی با کیفیت و قوی باعث می شود نظر کارفرما و مدیر استخدام شرکت به رزومه شما جلب شود و با شما برای تنظیم وقت مصاحبه حضوری تماس بگیرند و در نهایت شما را در شرکت استخدام کرده و به کار بگیرند. اما بهترین راه برای نوشتن یک شرح شغلی جالب توجه در رزومه کاری برای استخدام فوری چیست؟

 

برای تبدیل تاریخ استفاده از تقویم آنلاین پیشنهاد می شود.

 

در هنگام نوشتن رزومه برای استخدام فوری، چطور بخش شرح شغلی را بنویسیم؟

اگر می خواهید بخش شرح شغلی را درزومه کاری خود برای پیدا کردن شغل مناسب و استخدام سریع اضافه کنید، قبل از هر چیزی بهتر است برای هر کدام از شغل هایی که می خواهید در رزومه تان بنویسید یک لیست از مهارت ها و دستاوردهایی که در آن شغل کسب کرده اید را تهیه کنید. این کار شما را برای نوشتن یک رزومه حرفه ای و همین طور یک بخش شرح شغلی عالی در رزومه برای استخدام فوری آماده می کند.

رزومه استخدامی

در قدم اول نوشتن شرح شغلی رزومه بر روی مهارت و دستاوردهای خود تمرکز کنید

بعد از آن که شرح شغلی خود را نوشتید، تا جایی که می توانید شرح شغلی در رزومه برای استخدام فوری را خلاصه و مختصر و مفید تر کنید و تلاش و تمرکز خود را بر روی ساختن جملات و عبارات کوتاه و تاثیر گذار بگذارید تا بتوانید نظر مدیر استخدام شرکت را جلب کرده و شانس گرفتن وقت مصاحبه حضوری و استخدام فوری خود را بالا ببرید. مهارت ها و دستاوردهای خود را برجسته کنید و تنها جزییاتی را که مرتبط با شغل جدید شما است را در بخش شرح شغلی رزومه حرفه ای برای استخدام بنویسید. از جملات و افعال قوی و تاثیر گذار استفاده کنید مثلاً «سرپرستی بخش … » یا «ناظر پروژه» که قدرت شما را در تیمی که کار می کردید را نشان دهد. اگر رزومه خود را در سایت رزومه ساز و کاریابی cvbuilder.me ثبت کرده اید و می خواهید در پنل کارجویان و در جستجوهای کارفرمایان و استخدام کننده ها هرچه بیشتر و بهتر دیده شوید، تا جایی که می توانید از کلمات کلیدی آن صنعت و حوزه شغلی در نوشتن رزومه حرفه ای خود برای استخدام فوری و آسان استفاده کنید. چرا که کارفرمایان در پنل کاربری خود رزومه های کارجویان را بر اساس فیلتر های موجود در رزومه جستجو می کنند و جستجوگر سایت رزومه ساز و کاریابی cvbuilder.me نیز رزومه ها را بر اساس کلمات کلیدی که کارفرما آن ها را فیلتر کرده، نمایش می دهد. پس هر چه بیشتر از کلمات کلیدی و تخصصی آن حوزه کاری استفاده کنید در نتایج بیشتری از سایت رزومه ساز و کاریابی رزومه شما دیده خواهد شد و در نتیجه شانس شما برای استخدام سریع تر و فوری تر افزایش می یابد.

 

منبع:

https://blog.yar.cloud/%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%87-%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa%d9%86-%d8%b4%d8%b1%d8%ad-%d8%b4%d8%ba%d9%84%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b2%d9%88%d9%85%d9%87-%d9%86%d9%88%db%8c%d8%b3%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c/



:: برچسب‌ها: رزومه استاندارد ,
:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مژده

اگر شما دو سه سال سابقه کاری مرتبط و خوب داشته باشید، کارتان برای ساخت یک رزومه کاری خیلی راحت است؛ شما با استفاده فرمت معمول رزومه یعنی فرمت کرونولوجیکال می توانید یک نمونه رزومه حرفه ای برای خود بسازید.

اگر هم به تازگی کار خود را شروع کرده اید، یا در شغل های خلاقانه مثل کارهای گرافیکی و هنری فعالیت دارید، باید از فرمت رزومه نویسی عملکردی یا همان فانکشنال برای ساخت رزومه کاری خود استفاده کنید.

اما اگر مسیر شغلی خود را تغییر داده اید یا شغل های تمام وقت کمی داشته اید، شما نیاز به یک رزومه هیبرید یا همان رزومه ترکیبی دارید. در این مدل از رزومه کاری، تمرکز بر روی مهارت هایی است که در حین کار کسب کرده اید.

در ادامه می خواهیم نحوه ساخت یک رزومه ترکیبی حرفه ای را با یکدیگر بررسی کنیم.

برای تبدیل تاریخ استفاده از تقویم آنلاین پیشنهاد می شود.

 

انواع رزومه

نکاتی که باید رعایت کنید.

قبل از این که شروع به رزومه نویسی کنید و همه سوابق شغلی و مهارت هایی که دارید را در یک برگه سفید بریزید، باید هدف روشنی در ذهن خود داشته باشید. برای شروع رزومه نویسی از نکات زیر پیروی کنید.

 

1. قبل از هر چیز دستاوردهای خود را مشخص کنید.

برای ساختن یک رزومه حرفه ای، نیاز دارید که به عقب برگردید و سوابق کاری، دستاوردها و مهارت های برجسته خود را که در طول سال های کاری به دست آورده اید را مرور کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا به خوبی تشخیص دهید که بخش توصیف شغلی روزمه خود را چگونه بر اساس روش ترکیبی یا همان هیبرید پر کنید.

زمانی که لیست مهارت های خود را آماده کردید، برترین و با ارزش ترین مهارت های خود را که به نحو احسن نشان دهنده ی توانایی و قابلیت های شما و همین طور مناسب بودن شما برای شغل آینده تان است را انتخاب کنید.

 

2. از مثال های کمّی و قابل اندازه گیری استفاده کنید.

مثال های کمی و قابل سنجش بیشتر از هر زمان دیگری برای موفقیت رزومه شما، اهمیت دارند. با فضای کم و محدودی که برای بخش سوابق شغلی دارید، این خیلی مهم است که بتوانید نشان دهید که مهارت هایی که به دست آورده اید، خروجی موفقیت آمیزی داشته است.
برای کمک به نمایش هر چه بهتر مهارت هایتان می توانید از روش (STAR (Situation, Task, Actions, Result استفاده کنید.

 

منبع:
https://blog.yar.cloud/%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%87-%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa%d9%86-%d8%b1%d8%b2%d9%88%d9%85%d9%87-%d9%87%db%8c%d8%a8%d8%b1%db%8c%d8%af-%d8%aa%d8%b1%da%a9%db%8c%d8%a8%db%8c/



:: برچسب‌ها: نوشتن رزومه ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مژده

با این که رزومه غیر مرسوم و فانتزی روز به روز در میان صنایع مختلف پر طرفدار تر می شود، اما این به این معنا نیست که شما همین الان شروع به ساختن یک رزومه خلاقانه کنید. هنوز هم خیلی از شرکت ها و استخدام کننده ها رزومه رسمی و مرسوم را ترجیح می دهند.

معمولاً شرکت های بزرگ از سیستم های غربالگری کارجویان (ATS) برای بررسی رزومه و گزینش کارجویان و رزومه های مناسب استفاده می کنند.

این سیستم های غربالگری بر اساس جستجوی کلمات کلیدی در رزومه ها کار می کنند و براساس بررسی کلمات کلید رزومه تشخیص می دهند که آیا این افراد مهارت ها و تجربه های مورد نیاز برای موقعیت شغلی مذکور را دارد.

پس از آن جایی که شرکت های زیادی از این سیستم های غربالگری رزومه در سایت های کاریابی و استخدام استفاده می کنند و این سیستم ها به متن حساس هستند و توانایی تشخیص گراف و نمودارهای اینفوگرافیک را ندارند، عملاً رزومه هنری و غیر رسمی کاربرد خود را از دست می دهد.
در ضمن سایر شرکت هایی که با رزومه خلاقانه و غیر رسمی مخالف اند، معتقدند که نمودار های اینفو گرافیک و اطلاعات بصری رزومه، چیزی غیر ضروری و اضافی هستند.
پس اگر تصمیم دارید یک رزومه هنری بسازید، حتماً از حوزه ی کاری و صنعت کاری خود و همین طور شرکتی که می خواهید برای آن رزومه فرستید، اطمینان حاصل کنید.

 

تصمیم گیری برای ساخت رزومه هنری و خلاقانه

این خیلی مهم است که بتوانید تشخیص دهید آیا این رزومه کاری خلاقانه ارزش صرف وقت و هزینه را دارد یا خیر؟ چرا که شما برای ساخت چنین رزومه ای نیاز به زمان بیشتری دارید و یا ممکن است زمان کافی نداشته و سفارش ساخت آن را به یک متخصص در زمینه رزومه واگذار کنید. پس قبل از این کار باید مطمئن شوید که آیا ارزش سرمایه گذاری دارد یا نه؟

 

برای تبدیل تاریخ استفاده از تقویم آنلاین پیشنهاد می شود.

 

با یک رزومه عادی شروع کنید

قطعاً موقعیت های شغلی زیادی هم هستند که یک رزومه تصویری و اینفوگرافیک دررسیدن به آن ها تاثیر گذار است، اما در هر صورت داشتن یک رزومه کاری متنی و رسمی در همه حال ضروری و مفید خواهد بود. سیستم های غربالگری نمونه رزومه، اطلاعات اینفوگرافیک یا رزومه ویدیویی شما را تجزیه و تحلیل نمی کنند.
آن چه مهم است نوع فرمتی است که کارفرما از شما خواسته است. به عنوان مثال اگر از شما فایل Word خواسته است باید فایل Word رزومه را برای او ارسال کنید، اگر فایل PDF خواسته است، برای او فایل آماده ی PDF رزومه خود را ارسال کنید. در غیر این صورت به راحتی رزومه شما کنار گذاشته شده و شما از لیست متقاضیان استخدام حذف خواهید شد.

در ادامه دلایل اصلی استفاده از نمونه رزومه کاری متنی و رسمی را برای شما شرح خواهیم داد:

  • دلیل اول این که مدیران استخدام تنها چند ثانیه صرف بررسی نمونه رزومه شما خواهند کرد، تا زمانی که آن رزومه کاری مدنظرشان را پیدا کنند و به بررسی جزییات آن رزومه کاری بپردازند. اگر آن ها نتوانند در همان بررسی اولیه نقاط قوت و آورده ی شما برای مجموعه را تشخیص دهند، بدون مکث رزومه شما را کنار گذاشته و به سراغ رزومه کارجوی بعدی می روند.
  • حتی اگر برای شغل های هنری و خلاقانه می خواهید درخواست کار دهید، اولین نفری که نمونه رزومه شما را بررسی خواهد کرد یک فرد غیر طراح در واحد منابع انسانی آن شرکت و سازمان خواهد بود، که در این حالت بهترین رزومه برای بررسی آسان تر و سریع تر توسط او، یک رزومه سنتی و نوشتاری خواهد بود.
    در ضمن کارفرمایان علاقه دارند که نمونه کارها، سوابق شغلی کارجویان را ببینند و بدانند که آن ها برای چه شرکت هایی و به چه مدت کار می کردند.

 مبنع:
https://blog.yar.cloud/%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%87-%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa%d9%86-%d8%b1%d8%b2%d9%88%d9%85%d9%87-%d9%87%d9%86%d8%b1%db%8c-%d9%88-%d8%ae%d9%84%d8%a7%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%87/



:: برچسب‌ها: رزومه استاندارد ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مژده

آیا واقعاً یک رزومه هنری و فانتزی به استخدام شما کمک می کند؟

زمان انتخاب ساختار و فرمت رزومه، این سوال مهم مطرح می شود که یک کارفرما چه رزومه ای را ترجیح می دهد؟ آیا واقعاً زیبابی و متفاوت بودن ظاهر رزومه در نظر کارفرما نقش مثبت دارد یا تمام این کارها بیهوده و وقت تلف کردن است؟

طی تحقیقاتی که از کارفرمایان به عمل آمده است، 70 درصد شرکت ها حتی برای شغل های خلاقانه (به عنوان مثال کارهای هنری) یک رزومه معمولی نوشتاری (فایل رزومه Word/PDF) را ترجیح می دهند و تنها 20 درصد آن ها رزومه اینفوگرافیک و تصویری و 10 درصد آن ها رزومه ویدویی را می پسندند.

در رزومه نویسی مسئله ی مهم موقعیت شغلی و حوزه ی کاری است که می خواهید در آن استخدام و مشغول به کار شوید. پس قبل از هر کاری با شناخت حوزه های کاری مجاز برای رزومه غیر رسمی و هنری، می توانید از فرصتی به نام ساخت رزومه خلاقانه بهره مند شوید و مورد توجه کارفرمای آینده تان خود قرار بگیرید.

 

برای تبدیل تاریخ استفاده از تقویم آنلاین پیشنهاد می شود.

 

فواید رزومه هنری خلاقانه

رزومه خلاقانه برای همه ی افراد کارجو و متقاضی استخدام مناسب نیست. در حالی که برای برخی از حوزه های کاری بسیار مفید و کارساز خواهد بود. یک رزومه کاری خلاقانه و غیر مرسوم برای شغل هایی که نیاز به خلاقیت و نوآوری دارد، بسیار مناسب است. به طور خاص نمونه رزومه هنری و غیر مرسوم برای کارجویانی که می خواهند یک فیلم، کلیپ صوتی، تصاویر و هر آن چه مرتبط با فعالیت هایشان در آن صنعت است، ارسال کنند بسیار مفید خواهد بود.
یا این که رزومه آنلاین برای افرادی که کار طراحی سایت انجام می دهند، یا درحوزه فناوری اطلاعات مشغول به کارهستند برای نمایش توانمندی ها و مهارت هایشان بسیار کاربردی خواهد بود.
در ضمن رزومه غیر رسمی برای افرادی که سابقه ی شغلی زیادی ندارند قابل استفاده است. این مدل رزومه ها به کارجو این امکان را می دهد که به جای استفاده از سوابق شغلی خود به صورت کرونولوژیکال بر روی مهارت ها و دوره هایی که گذرانده اید تاکید کرده و آن ها را نمایش دهید.

 

منبع:
https://blog.yar.cloud/%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%87-%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa%d9%86-%d8%b1%d8%b2%d9%88%d9%85%d9%87-%d9%87%d9%86%d8%b1%db%8c-%d9%88-%d8%ae%d9%84%d8%a7%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%87/



:: برچسب‌ها: رزومه استاندارد ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مژده

تعداد شرکت‌‌کنندگان در آزمون‌ هر بانک یا موسسه مالی متفاوت است. حتی تعداد استخدام شوندگان نیز برای هر بانکی براساس نیازش متفاوت است. اما معمولا یک سوم (۱/۳) از تعداد افرادی که برای مصاحبه دعوت می‌شوند، در بانک استخدام خواهند شد. یعنی اگر ۶۰ نفر برای مصاحبه دعوت شده باشند، ۲۰ نفر از آن‌ها استخدام خواهند شد.

مابقی افراد می‌توانند برای شرکت در آزمون‌های دیگر بانک اقدام کنند.

 

برای تبدیل تاریخ استفاده از تقویم آنلاین پیشنهاد می شود.

 

برای مصاحبه استخدامی بانک چگونه لباس بپوشیم؟

اکثر افرادی که برای مصاحبه استخدامی دعوت می‌شوند، نگران این هستند که از لحاظ پوشش مشکلی داشته باشند. اما نگران نباشید، همان لباس‌هایی را بپوشید که همواره برای جلسات رسمی یا رویدادها می‌پوشید. شما باید شغلی را انتخاب کنید که با شخصیت و پوشش شما متناسب باشد. لذا اگر به دلیل پوشش یا دلایل مشابه رد شدید، مطمئنا آن شغل مناسب شخصیت نبوده است و اگر هم از آن عبور می‌کردید، در ادامه مسیر دچار مشکل‌های فراوان می‌شدید.

منبع»

https://blog.yar.cloud/%d9%87%d8%b1-%d8%a2%d9%86%e2%80%8c%da%86%d9%87-%da%a9%d9%87-%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%af-%d8%b1%d8%a7%d8%ac%d8%b9-%d8%a8%d9%87-%d9%85%d8%b5%d8%a7%d8%ad%d8%a8%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%ae%d8%af%d8%a7/



:: برچسب‌ها: استخدامی ,
:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مژده

صبح یکی از جمعه‌های سال در آزمون کتبی بانک حضور پیدا خواهید کرد. روند این آزمون دقیقا مشابه با کنکور است. سوالات نیز در دو دفترچه در اختیار شما قرار گرفت. در دفترچه اول به سوالات روانشناسی پاسخ خواهید داد که نقشی در نمره اصلی شما نخواهند داشت. سوالات اصلی در دفترچه دوم است و باید به سوالات هوش و استعداد تحصیلی، آشنایی با کامپیوتر، ریاضی و آمار، زبان انگلیسی و اطلاعات عمومی حوزه بانکی و اقتصادی پاسخ دهید.

پس از مدتی حدود ۴۰ روزه نتایج اعلام می‌شود و اگر نمره‌ی قبولی را کسب کرده باشید، به مرحله‌ی مهم‌تر استخدام یعنی مصاحبه استخدامی بانک دعوت خواهید شد.

برای تبدیل تاریخ استفاده از تقویم آنلاین پیشنهاد می شود.

 

مصاحبه

فرآیند مصاحبه استخدامی بانک‌ها و سوالات آن

از تمامی افرادی که نمره‌ی قبولی را در آزمون کتبی دریافت می‌کنند، خواسته می‌شود تا برای مصاحبه‌ی حضوری آماده شوند. در مصاحبه‌ی حضوری معمولا مسیر سوالات را خودتان تعیین می‌کنید، چون سوالات از بین گفته‌های شما طرح می‌شود. در ابتدا از شما می‌خواهند تا خودتان را معرفی کنید و سپس سوالات براساس توصیف شما مطرح خواهد شد.

 

تا به حال در چه حوزه‌ای فعالیت‌ می‌کردید؟

این سوال از شما پرسیده می‌شود تا روند مصاحبه شکل بگیرد. اگر شما تاکنون فعالیت کاری جدی نداشته‌اید، می‌توانید به آن اقرار کنید و سپس راجع به مهارت‌هایی که دارید، صحبت کنید.

در مهارت‌های خود به هیچ وجه اغراق نکنید، چرا که ممکن است سوالاتی از شما شود و نتوانید به آن‌ها پاسخ دهید.

 

چرا همان شغل را ادامه نمی‌دهید؟

اگر قبلا سابقه کاری داشته باشید، احتمالا از شما سوال خواهد شد که چرا همان شغل را ادامه نمی‌دهید؟ احتمالا شما در آن شغل با مشکلاتی مواجه بوده‌اید که سعی دارید، شغل خود را تغییر دهید. قبل از حضور در جلسه مصاحبه حتما راجع به آن‌ها فکر کنید و دلایل اصلی خود برای ترک شغل قبلی و انتخاب شغل بانکداری را بیان کنید.

منبع:

https://blog.yar.cloud/%d9%87%d8%b1-%d8%a2%d9%86%e2%80%8c%da%86%d9%87-%da%a9%d9%87-%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%af-%d8%b1%d8%a7%d8%ac%d8%b9-%d8%a8%d9%87-%d9%85%d8%b5%d8%a7%d8%ad%d8%a8%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%ae%d8%af%d8%a7/



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مژده

موسسات سپرده گذاری، با هدف نگهداری اوراق بهادار و انتقال مالکیت اوراق بدون انتقال فیزیکی آن می باشد که از طریق انتقال اوراق از یک حساب به حساب دیگر، و به طور کلی سرعت بخشیدن به داد و ستد در بازار اوراق بهادار ایجاد شده اند.

ایجاد موسسات سپرده گذاری و نگهداری اوراق بهادار، با توجه به گسترش چشم گیر بازار های مالی و رشد حجم داد و ستد در بورس های اوراق بهادار، امری اجتناب ناپذیر بوده و باعث کاهش خطرات مربوط به تاخیر در تحویل، گم شدن، سرقت و جعل اوراق بهادار و صرفه جویی در وقت و هزینه نقل و انتقال اوراق شده و به افزایش کارایی تسویه و پایاپای و انتقال اوراق بهادار کمک می کند.

سیستم حسابداری

واسطه های بازار:

واسطه های بازار به عنوان نهاد های اجرایی و عملیاتی بازار اوراق بهادار، تمامی فعالیت های مربوط به عرضه اولیه اوراق و تضمین فروش آنها، مدیریت پرتفوی، انجام سفارش های خرید و فروش مشتریان، مشاوره و امور مربوط به تهیه، پردازش و انتشار اطلاعات داد و ستد اوراق بهادار و تنظیم عرضه و تقاضای اوراق بهادار در بازار را انجام می دهند.

برخی از مهم ترین واسطه های بازار را می توان به صورت زیر بر شمرد:

 

برای  تاریخ و ساعت امروز استفاده از تقویم آنلاین پیشنهاد می شود.

 

شرکت های تامین سرمایه (بانک های سرمایه گذاری):

این موسسات که در بازار اولیه فعالیت می کنند، قیمت گذاری، بازاریابی و فروش اوراق بهادار شرکت ها را در انتشار اولیه از طریق عرضه عمومی یا خصوصی بر عهده دارند.

موسسات مزبور، گاه بر اساس قرارداد متعهد می شوند که بخشی از اوراق بهادار شرکت را که فروش نرفته است، خریداری نمایند.

 

کارگزاران:

اشخاصی هستند که به عنوان واسطه بین خریداران و فروشندگان به داد و ستد اوراق بهادار می پردازند. کارگزاران به عنوان نماینده مشتری و به حساب مشتری، در مقابل دریافت کارمزد، به خرید و فروش اوراق بهادار می پردازند.

 

معامله گران:

معامله گران، واسطه های مالی هستند که به حساب خود اوراق بهادار می خرند و از موجودی سهام خود به مشتریان می فروشند یا اوراق بهادار آنها را خریداری می کنند.

معامله گران کارمزد دریافت نمی کنند بلکه از تفاوت قیمت خرید و فروش اوراق بهادار سود می برند.

 

مشاوران سرمایه گذاری:

مشاوران سرمایه گذاری نهاد هایی هستند که به اشخاص یا نهاد های دیگر در زمینه ارزش گذاری اوراق بهادار، سرمایه گذاری در اوراق بهادار و تهیه سبد سرمایه گذاری مشاوره می دهند.

 

منبع:

https://blog.yar.cloud/%d9%86%d9%87%d8%a7%d8%af-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%a7%d9%84%db%8c/



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مژده

بانک های تجاری، بخشی از سرمایه و وجوه خود را در اختیار بانک مرکزی قرار می دهند و زمانی که به آن نیاز داشته باشند، اقدام به اخذ قرض از بانک مرکزی می نمایند. بانک مرکزی نیز سپرده ها را پذیرفته و وجوه دریافتی را به سایر بانک ها انتقال می دهد.

بنابراین، این بانک ها (بانک های تجاری)، یک حساب جاری نزد بانک های دیگر دارند که می توانند از آن قرض کنند.

 

برای تاریخ امروز شمسی استفاده از تقویم آنلاین پیشنهاد می شود.

 

آخرین وام دهنده:

بانک های تجاری زمانی که به وام نیاز داشته باشند، آن را از بانک مرکزی دریافت می کنند که در این صورت بانک مرکزی به عنوان آخرین وام دهنده می باشد.

قدرت بانک مرکزی در اعتبار آن می باشد که یک سلاح قدرتمند برای ایجاد تعادل در جریانات پولی و فعالیت های اعتباری بانک های تجاری می باشد. بر این اساس، بانک مرکزی وظیفه تنزیل مجدد و همچنین اطلاق آخرین وام دهنده را از قدرت انحصاری چاپ اسکناس دارا می باشد.

اصطلاح تنزیل مجدد، در زمان صدور برات تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. در این صورت بانک موظف است که تمامی برات های تجاری فروخته شده را جمع آوری نموده تا به این وسیله بتواند احتیاجات موقت به وجه نقد را رفع نماید.

برات های ارزی که به بانک انتقال می یابند، به عنوان ذخیره نقدی درجه دوم برای بانک مرکزی محسوب می شوند و هدف بانک مرکزی از تحقیق تنزیل مجدد، حفظ تعادل در معاملات می باشد و باعث می شود که هیچ معامله معتبر و لازمی، خارج از رده صورت نگیرد.

 

کنترل و تنظیم عرضه پول:

کنترل و تنظیم عرضه پول، از مهم ترین وظایف بانک مرکزی است که به روش های زیر انجام می گردد.

 

کنترل چاپ پول:

در بسیاری از کشور ها، تعیین میزان پول در گردش به عهده بانک مرکزی می باشد و بانک برای کنترل آن دارای قدرت زیادی می باشد و در زمان کاهش عرضه نسبت به میزان تقاضا، عرضه را افزایش داده تا با میزان تقاضا در تعادل بماند.

 

تنظیم فعالیت های بانک های تجاری از طریق تغییر در نرخ ذخیره قانونی:

زمانی که اقتصاد کشور به ذخایر نقدی احتیاج داشته باشد، بانک مرکزی موظف است که ذخایر نقدی مناسب را فراهم نموده و افزایش در ذخیره قانونی بانک های تجاری را بررسی می نماید و آنها را مجبور به کاهش اعتبارات می کند.

 

عملیات بازار باز:

عملیات بازار باز یکی از مهم ترین ابزار های کنترلی عرضه پول در کشور های غربی به شمار می رود که بانک مرکزی از طریق خرید و فروش اوراق بهادار دولتی و حتی غیر دولتی و برات های ارزی، میزان پول در گردش را تحت کنترل خود درآورده و قادر به افزایش یا کاهش آن می باشند.

منبع:

https://blog.yar.cloud/%d9%86%d9%87%d8%a7%d8%af-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%a7%d9%84%db%8c/



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مژده

با توجه به نوع فرایند مکاتبات و مراسالت سازمان ها، دبیرخانه ها به شرح زیر تقسیم می شوند:

  • – دبیرخانه سنتی (بستر ارتباطی کاغذ و انسان)
  • – دبیرخانه سنتی – الکترونیکی (بستر کاغذ، انسان و فناوری اطالعات و ارتباطات)
  • – دبیرخانه الکترونیکی (مدیریت انسان و بستر فناوری اطالعات و ارتباطات)
  • – سازمان الکترونیکی ( مدیریت تمام ارتباطات اداری دستگاه به صورت یکپارچه و کاملا الکترونیکی)

 

دبیرخانه سنتی

در این نوع دبیرخانه کلیه امور ارسال و مراسالت مانند ثبت و صدور، دریافت و ارسال و بایگانی، به صورت دستی و کاغذی و بهه
دست نیروی انسانی انجام می شود.
بدیهی است به دلیل انجام امور توسط انسان به عنوان رکن اصلی کنترل فرایندها، وجود خطا جزء الینفک و بارز این نوع
دبیرخانه هاست.
شایان ذکر است که دبیرخانه سنتی می تواند در چارچوب متمرکز، نیمه متمرکز و غیر متمرکز عمل نماید.

 

دبیرخانه سنتی ـ الکترونیکی

با پیشرفت فناوری و لزوم ذخیره و بازیابی حجم بسیاری از اطالعات، رایانه و نرم افزار جزئی از الزامات و تکنولوژی جدایی
ناپذیر دبیرخانه ها شده است. به طور کلی دستگاهی که بخشی از مراسالت خود را به صورت دستی و بخشی را به صورت
الکترونیکی انجام می دهد، دبیرخانه سنتی – الکترونیکی نامیده می شود.
به طور مثال، دستگاهی که مراحل ثبت، صدور و ارجاع را الکترونیکی اما مرحله تهیه پیش نویس، پاراف، امضا را دستی و
کاغذی انجام می دهد در این حوزه قرار می گیرد.

 

دبیرخانه الکترونیکی

همان گونه که از نام این نوع دبیرخانه مشخص است، نگرش و تفکری الکترونیکی بر روند گردش مکاتبات اداری این
دبیرخانه آنلاین حاکم است. در این گونه دبیرخانه ها فرایندهای احصا شده براساس اتوماسیون اداری و ساختار سازمانی بازنگری و
بهینه گردیده و اجرا می شود. یکپارچگی بانک اطالعات، عدم وابستگی به زمان و مکان در عرضه خدمات، سرعت و سهولت در
امور، مدیریت یکپارچه و … از نشانه های بارز این نوع دبیرخانه هاست.
نوع تمرکز فرایندها با درصد پاسخگویی به نیازهای یک سازمان رابطه مستقیم داشته و هرچه تمرکز فرایندها در سیستم
بیشتر باشد پاسخگویی و رضایت مندی درون و برون سازمانی باالتر خواهد رفت.

 

منبع:

https://blog.yar.cloud/%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%d8%a8%db%8c%d8%b1%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87-%d9%88-%d8%b4%d8%b1%d8%ad-%d9%88%d8%b8%d8%a7%db%8c%d9%81-%d8%a2%d9%86-%d8%a8%d8%ae%d8%b4-%d8%a7/



:: برچسب‌ها: سیستم آنلاین دبیرخانه ,
:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مژده

دبیرخانه ابزار نیرومندی برای آسانسازی کارها، افزایش دقت و سرعت امور و بخصوص بستری مناسب برای ایجاد ارتباط
شفاف و سازنده بین مدیران، کارکنان و مراجعان سازمان میباشد.
دبیرخانه یکی از مهمترین واحدهای هر سازمان چه در سیستم دستی و چه در سیستم اتوماسیون اداری است. این امر
بخصوص در واحد اتوماسیون اداری مشهودتر می باشد. به عبارت دیگر قلب تپنده یک سیستم سازمانی از نظر مکاتبات واحد
دبیرخانه می باشد.

استفاده از دبیرخانه آنلاین برای سازمان ها پیشنهاد میشود.

 

دبیرخانه

انواع ساختار دبیرخانه ها

دبیرخانه ها از نظر ساختار به شرح زیر تقسیم می شود:

 

1 -دبیرخانه متمرکز

در این روش کلیه عملیات مربوط به دریافت، ثبت و توزیع مکاتبات در دبیرخانه مرکزی انجام میشود. در این روش هیچ
واحدی حق ثبت نامه را ندارد.

 

موارد استفاده از روش متمرکز :

  1. تعداد مکاتبات سازمان محدود باشد.
  2. تعداد مراجعه کنندگان سازمان به دبیرخانه محدود باشند.
  3. نیروی انسانی و بودجه و امکانات سازمان محدود باشد.
  4. کلیه واحدهای سازمانی در یک ساختمان مستقر باشند.
  5. اختیارات مسئوالن واحدهای سازمان ها در مورد امضای مکاتبات محدود باشد.

 

2 -دبیرخانه غیر متمرکز

در این روش کلیه عملیات مربوط به دریافت و ثبت توزیع مکاتبات به طور مستقل و جداگانه در هریک از واحدهای سازمانی
انجام می شود. به عبارتی هر یک از واحدهای سازمانی دارای دبیرخانه می باشد وکلیه امور دفتری را رأساً انجام می دهند.

lkfu:

https://blog.yar.cloud/%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%d8%a8%db%8c%d8%b1%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87-%d9%88-%d8%b4%d8%b1%d8%ad-%d9%88%d8%b8%d8%a7%db%8c%d9%81-%d8%a2%d9%86-%d8%a8%d8%ae%d8%b4-%d8%a7/



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مژده

در این قسمت به اصطلاحاتی اشاره می گردد که در خزانه داری کاربرد زیادی دارند.

 

واگذار به غیر:

در صورتی که اسناد دریافتنی به شخصی دیگر واگذار شود (خرج کردن چک)

 

برای تاریخ امروز میلادی می توانید از تقویم آنلاین استفاده کنید.

 

واگذار به بانک:

در صورتی که برگ چکی به بانک تحویل داده شود تا پس از وصول مبلغ سند را به حسابی واریز نماید (کلر)

 

واخواست:

اگر سندی را که به بانک یا غیر واگذار شده است را پس بگیرند اصطلاحا واخواست گفته می شود.

 

استرداد:

اگر سند را به صادر کننده یا پرداخت کننده آن عودت دهند، به آن استرداد می گویند.

 

برگشت:

سندی که بنا به هر دلیل در تاریخ سررسید قابل وصول نمی باشد. دلیل عدم وصول ممکن است کسر موجودی، کسر امضا و یا مخدوش بودن سند باشد.

 

اسناد خزانه:

به اصلی ترین ابزار بازار پول جهت اعمال سیاست پولی اسناد خزانه گفته می شود که در واقع اوراق بهاداری با ماهیت بدهی هستند و با هدف تامین کسری بودجه دولت به فروش می رسند.

به این نکته دقت داشته باشید که اسناد خزانه کوپن بهره ندارند، اما در زمان فروش، با مبلغی پایین تر از مبلغ اسمی به خریدار فروخته می شوند.

نکته: این اسناد گواه تعهد دولت به باز پرداخت مبلغ اسمی آنها در آینده می باشد.

اسناد خزانه معمولا کوتاه مدت هستند و سررسید آنها سه ماهه، شش ماهه و یک ساله است. همچنین این اسناد معاف از مالیات دولت های مرکزی و ایالتی هستند.

 

اسناد خزانه اسلامی:

اسناد خزانه اسلامی به اوراق بهادار با نامی گفته می شود که دولت برای تامین بدهی های خود برای طرح های تملک دارایی های سرمایه ای با قیمت اسمی و سررسید معین به طلبکاران غیر دولتی واگذار می کند.

نکته: دارنده این اوراق می تواند در صورت نیاز مالی، این اوراق را در بازار ابزار های نوین مالی فرابورس ایران بفروشد.

 

منبع:

https://blog.yar.cloud/%d8%ae%d8%b2%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%ad%d8%b3%d8%a7%d8%a8%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/



:: برچسب‌ها: حسابداری امور مالی ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مژده

برای انواع حواله ارزی بر اساس سرعت و زمان انتقال می توان به موارد زیر اشاره نمود.

 

حواله ارزی مستقیم (سوئیفت) (Telegraphic Transfer):

برات بانکی یا حواله سوئیفت روشی می باشد که در آن فرستنده مبلغ را به حساب بانکی فرد دیگر در کشور های متصل به شبکه بین المللی سوئیفت می باشد، به صورت الکترونیکی واریز می کند که یکی از بهترین و مطمئن ترین راه های حواله کردن می باشد.

روش کار سوئیفت مانند انتقال بین بانکی داخلی عمل می کند و تنها یک تفاوت با آن دارد. تفاوت این دو در مدت زمان انجام انتقال می باشد که در این روش طی ۱ تا ۳ روز کاری صورت می گیرد و ۲۰تا ۳۰ واحد آن توسط بانک دریافت می شود.

 

برای تبدیل شمسی به قمری می توانید از تقویم آنلاین استفاده کنید.

 

نکاتی مهم در مورد ارسال حواله ارزی سوئیفت (T/T):

  • داشتن کد سوئیفت (Swift Code) برای استفاده از این روش الزامی است.
  • داشتن کد Routing Number برای حواله به کشور آمریکا الزامی است.
  • داشتن کد Transit برای حواله به کشور کانادا باشد الزامی است.
  • داشتن کد IFSC برای حواله به کشور هند الزامی است.
  • مدت زمان ارسال مبلغ حدود ۱ تا ۳ روز به وسیله این نوع حواله ارزی می باشد.

 

حواله ارزی غیر مستقیم:

حواله ارزی غیر مستقیم (Demand Draft) که به اختصار به آن حواله ارزی D/D می گویند، روندی مشابه با حواله ارزی T/T دارد با این تفاوت که مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا ارز به حساب فرد مورد نظر واریز گردد.

نکته: مدت زمان ارسال در این نوح حواله، حدود ۴ تا ۷ روز می باشد.

 

کارمزد حواله ارزی:

کارمزد روش سوئیفت بر اساس مبلغ نوع ارز کشور دریافت کننده مشخص می شود و به طور میانگین حدود ۲۵ تا ۶۰ دلار است.

 

مدارک لازم برای حواله ارزی:

برای انجام این کار در بانک ها و موسسات مالی قوانین و مقرراتی وجود دارد که باید به آنها عمل نمود. برای اشخاص حقیقی، مدارک شناسایی مانند اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی و عکس سه در چهار ضروری است و اما برای اشخاص حقوقی، ارائه مدارک زیر الزامی می باشد:

  • آگهی تاسیس شرکت
  • پروانه کسب شرکت
  • مجوز فعالیت اقتصادی شرکت
  • کارت بازرگانی (برابر اصل شده)
  • کپی اساسنامه شرکت
  • کارت ملی و شناسنامه مدیران و صاحبان امضای شرکت

 

منبع:

https://blog.yar.cloud/%d8%ad%d9%88%d8%a7%d9%84%d9%87-%db%8c%d8%a7-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 فروردين 1401 | نظرات ()